108.

Gud åstadkommer det här. Det finns absolut ingenting vi « gör », utom att leva i tro och av tro och ta emot vad Han är och har gett oss och ger oss av Sig själv nu.

Vad gjorde Abraham för att bli trons Fader?  Vad gjorde Abraham för att åstadkomma Isaks födelse (förutom en normal mänsklig aktivitet) när han och Sara var alldeles för gamla för barnafödande? Vad gjorde Paulus för att åstadkomma visionen på vägen till Damaskus?

Vad måste vi göra för att se Jesus Kristus? Absolut ingenting. Ögon har en visuell funktion, eller hur? Bara ta emot. Med andra ord, öppna dina ögon och se vad som finns där. Det är enkelt. Här är Frälsaren, den Oförgänglige, det Högsta Varat, älskande och frälsande. Genom Honom är allting till. Ingen är mer närvarande än Han ! Genom Honom är allt blivande, all möjliggörande, Han är källan, den Allnärvarande.

Våra ögon hoppar inte ut ur våra huvuden och springer hit och dit för att förstå allt som kan ses. Nej, om vi är vakna och har normal syn finns allt synligt att se precis där och omedelbart. Ingen ansträngning av något slag att se. Så är också tron, den inre synen. Ingen ansträngning. Om någon föreslår en ansträngande väg till Gud, vet du att det inte är Gud det handlar om.

Det finns heller ingen « väg » för Yeshua är här redan och Han är Vägen. Det finns inget « sätt » jag kan ange förutom Honom som Han är. Många vill ha en plan, steg 1, Steg 2, steg 3, och gärna en retreat för dyra pengar som lägger ut de arbetsamma stegen åt dig och svarar på alla personliga frågor om hur det går för dig. Men det finns ingen, förutom Kristus själv, som kan planera vägen ! Det finns ingen formel, inga skriftprinciper för att ta reda på och tillämpa, det finns bara rå enkel tro på den osynliga omärkliga levande Guden som omfattar allt, som säger « JAG ÄR ». Det finns inget annat sätt. Inget steg för steg. Endast säga: Jesus Kristus, förbarma dig ! Och låta Honom göra det.

Andliga sökare vill ha en plan. Hur mycket ska jag be? Vilka böcker ska jag läsa ? Hur tillämpar jag skrifterna ? Hur finner jag den rätta kontexten till bibelställena som är viktiga ? Hur mycket ska jag studera och vad ska det vara? Vi gillar en plan. Min svärson frågar ofta « Vad är planen? » inför en helg eller en sommarledighet. Och planen bör väl  följas av tydliga instruktioner. Arrangerade turistresor med exakt reseplan på papper är himmelriket för många. 

Det är inget fel i att studera skrifterna eller ha planer. Men som Kaspar Schwenkfeld ofta påminde om blir även skrifter avgudar när vi inte lever i levande inre tro. Det är inget fel i att ha en rutin av bön eller meditation som fungerar för mig. Den kontinerliga bönen är egentligen livet i Yeshua, snarare än rutin. Men en rutin kan vara bra som introduktion till denna bön som alltid är närvarande. Det är inget fel i att läsa böcker och söka visdom varhelst det kan hittas.

Men något nytt och annorlunda händer i och för oss när Anden avslöjar vår identitet med Yeshua, när vi ser hur det är att vara En Ande med Honom. Vi börjar inse att källan och nyckeln till vår frihet är i oss, och inte « där ute » längre. 

Det enklaste sättet att beskriva det är så här. Anden gjorde det känt i mig som ganska ung att Yeshua är verkligheten själv, och Han är som en inre brunn av levande vatten som växer upp i mig som evigt liv. Det är ett rörelsefyllt växande, en dynamik. Det flödar ut från mitten av mitt väsen för att vara i en kontinuerlig, aldrig sinande ström av den gudomliga kärlekens utgjutande i världen. Jag behövde egentligen ingenting göra utom att låta Honom växa i mig i vardagliga handlingar i världen.

Det låter tjusigt men jag trodde på det och fick stor livsglädje därigenom. Och just på grund av det började jag uppleva en inre tillräcklighet som jag inte hade känt tidigare. Det liv som Yeshua ersatte var ett liv av arrogant akademisk stolthet, inlärd bland docenter och professorer på olika universitet och medföljande fördömande av andra människor. 

Dessutom var det en livsstil med självisk ambition och en tro på sin egen självinsats — socialt, intellektuellt, akademiskt — i syfte att försöka hitta vägen för att vara tilltalande för Gud och människor. Inbyggt i detta var att ständigt få den stora negativa och ogillande rynkan i min Faders ansikte, eller i någon annan auktoritets ansikte i världen. Jag kunde därmed, i likhet med andra likasinnade, aldrig vara nöjd med mig och var alltid besviken på mig själv. Vi vältrade oss i självmissnöje och otillräcklighetens skuldkänslor. Det är fortfarande så i den världen hör jag.

Allt detta tvättades bort i att veta att » det är inte längre jag som lever, men Han bor i mig. » Att veta att Han var min ständiga levande källa av Anden inom mig, att Han alltid bar mig, förändrade allt från den dagen tills den dag idag är. Jag kunde flytta med min lilla familj till bergen, fjällen och älvdalarna, vinka adjö till akademin och stadens sociala föreställningar om livet. Jag hade fått nytt liv, och det i överflöd.

Att finna detta vetande om Yeshuas närvaro som mitt liv är något personligt, från den Enda Personen Yeshua till min person. Så är det alltid. Historien om Naaman i GT handlar om detta. Han var en högt uppsatt officer i den syriska armén, som kom till Elisha för att bli botad från spetälska, inspirerad av en judisk sla i hans hemland men säkerligen osäker på sanningshalten i det som sades. Han beger sig till Palestina och finner till slut Elisha som säger åt honom att bara doppa sig i Jordanfloden sju gånger. 

Detta är förolämpande för officeren Naaman. Vad är det för billiga trick denna gudsman kommer med ? Och det inför en av hans rang ! Han letade efter något mer sofistikerat, något mer avancerat för att verkligen åstadkomma ett helande av spetälska, en behandling värdig hans status. Så han vände om hemåt. Lyckligtvis för Naaman, övertygade hans tjänare honom honom att göra det gudsmannen sagt.  Vem vet, den gamle profeten kan ha rätt. Naaman tog rådet och blev helad.

Hade detta skett idag skulle dagens kyrkor göra en sakramentell princip och en fastställd ritual av doppningarna i Jordanien sju gånger. Det skulle finnas böcker skrivna om denna terapi, kurser skulle utvecklas, retreater och seminarier ges med denna andliga väg. Vi skulle se tusentals där nere på flodbankarna doppa sig för ett helande av någon sjukdom. 

Men sanningen är att bara Naaman blev tillsagd att göra det. Ingen annan. Vi får helande från Gud ensamma, var och en individuellt och personligen. Ingen mänsklig aktivitet kommer att leda till det. Herren Yeshua gör det, eller så är det ingenting. Lita bara på Honom att uppfylla sitt eget ord. Han är bra på det. Det var allt som krävdes för att Abraham skulle förkunnas som rättfärdig. Och på så sätt blev Abraham trons Fader.

En annan vinkel in på detta är vad jag får ut av en vers i Apg: « «Vad Gud har förklarat rent, ska inte du kalla orent. »(Apg 10:15). Detta är ett annat uttalande av Anden som har fått för lite uppmärksamhet. Vem har Gud renat, och hur? Han har renat oss alla ! Inte bara de födda på nytt. Han säger att det nu inte finns något hinder mellan Gud och människan.

Människan måste dock försonas i sig själv — för att leva i Gud måste vi vara vad och vem Gud är. Han är Gud och det finns ingen annan. Det finns för oss bara vara ett med Honom eller vara i separation från Honom. Antingen är vi skapade som Guds uttryck i förening med Honom, eller är vi ett separat jag med en separat vilja, som är ett moln utan vatten. Kravet är helt enkelt äkthet, något som bara den äkta varan kan producera. Det är inte i motsättning till nåd, utan snarare nåd i handling.

I Yeshua är vi den Han är, men de flesta av oss vet det inte. Vi är ett med honom i den inre Anden. Denna förening överflödar själ och kropp, helgar hela vår varelse — något vi vill ge till alla vi möter. Men om vi inte vet detta om oss själva, är det som att ha en bil som vi inte kan köra. Den står där i garaget och vi talar gott om den, tror på den. Vi har bilen i säkert förvar och den är i gott skick. Ja, den står oanvänd i garaget ! Men om vi vet att vi är Han som vi, eller Kristus lever i vår form, då kan vi köra vår bil varhelst vi vill när som helst. Det är i Honom vi lever och rör oss.

Vi vet att en gång var vi alla under denna världens herravälde, den ande som nu fungerar i olydnadens barn, som Paulus uttrycker det.(Ef 2:2,3). Vi levde i otro. Och utan tro, säger Paulus i Heb 11:6 är det omöjligt att finna behag hos Gud och därmed också utan att finna behag i livet som helhet. 

Otro är dock inte något i sig som människor får eller förvärvar, utan helt enkelt missriktad tro. Det är som rädsla, en negativ tro. I stället för att tro på den levande Guden i Yeshua är vi besatta av rädsla — som vi ofta tror på som en sanning. Vi tror på det negativa som en kraft i sig, när det i verkligheten inte finns någon kraft i något negativt. Det är därför det kallas «negativt», eftersom det saknar kraft. Hålen i vägen är tomma, som Augustinus skrev, de är inte verkliga som väg, de är brist på väg.

Därför finns det elektriskt sett två poler, en positiv och en negativ. Den positiva ledningen har den utgående energin, och den negativa ledningen är helt enkelt en mottagningsmekanism. Det tar emot all sin kraft från den positiva ledningen, som också kallas «ledaren». 

Om vi skulle fästa vår tro på den negativa sidan blir ingenting vår sanning, ingenting är då vår verklighet. Så de företeelser i livet vi tror att vi borde frukta,  bli då våra «sanningar». Kasta istället alla våra negativa bördor på Kristus, säger Petrus. Kristus i oss tar allt det negativa och använder spänningen i den övergången till att frigöra Guds kraft i oss.

När Yeshua lever som oss är det omöjligt att inte se det behag som Gud har och är i Sig själv. Det som behagar Gud är just tro ! I denna mening är det ytterst behagligt att leva i tron

Deja un comentario

Diseña un sitio como este con WordPress.com
Comenzar