109.

Är Gud nöjd med oss? När vi erfar Kristus som den som lever oss?

Eller är det saker vi behöver komplettera med? Vem kan tala om för oss vad som saknas? Eller saknas det ständigt något?

Sådana frågor kan verka barnsliga. Men de är aktiva inom nästan varje troende. Behövs några tillägg till kravet på enkel tro på honom?

Inte några « auxiliaries », men vår tro kan definitivt växa upp. Det finns en vidare förståelse för vad tro är. Det är helt enkelt ett steg upp i medvetandet om Kristus eftersom Anden flyttar oss från ära till ära och tro till tro.

Vi kan se två delar i detta. Först, att Han ÄR. För det andra, att HAN belönar oss i våra medvetna liv, Han är en som håller Sitt Ord. Det kan tyckas ganska konstigt — att vi också måste tro att Han en som belönar. Vad kan det betyda?

Först, att tro att HAN ÄR. Detta är intressant. Jag har alltid haft ateister bland eleverna jag undervisat i filosofi. Men nästan alltid har det visat sig att de i själva verket inte var ateister. De tror att de är ateister, men är det faktiskt inte . Många människor som påstår sig vara ateister är ofta arga på Gud eller besvikna eftersom de trodde att Gud skulle göra något som han inte gjorde, och de bestämmer sig för att inte tro på honom längre. Om Gud finns borde han ha…..och så kommer en stor varians på förslag.

Men jag tror att varje människa har någon inre plats där de kan veta att Gud ÄR, en plats djupt inne som kan bli tillgänglig för dem. Det är inte empirisk kunskap, inga världsliga angelägenheter. Det är Andens allvar som drar in allt till Kristi ljus om de vill ta emot det.

Även djävlarna tror och darrar inför Jesu namn. Att tro att Han ÄR, är det första kravet i den troende, men det får oss bara halvvägs dit. Djävlarna tror också ! Därför, om vi alla tror, alla djävlar och jag, att Han ÄR, vad är skillnaden? Det är den andra delen.

I den andra delen lämnar vi djävlarna. Satan tror nämligen att Gud är en tyrann, likadan som han själv. Han kan inte se något annat än sig själv, så allt ses i det mörkret. Han ser Gud som en maktgirig spelare, en lögnare, en som orsakar lidande. Lite som de professionella ateisterna !

Nu ser vi vad Han gör! Hur är Han alltså, denna gud som vi tror på? Han är en Välsignare, en Älskare, en som håller sitt ord ! Han är den Enda Personen som finns i världsalltet. Det enda sättet vi kan veta detta är förstås att uppleva det ! Vi kan läsa om det i en bok, höra det i en vibrerande predikan, eller till och med höra ordet i vårt inre jag. Men när vi känner Honom i Hans kärlek är vi Ett — vi är återfödda. Han lever, inte jag.

Därför måste vi tro att Han ÄR, och dessutom att Han är en Kärleksperson ! Hur får jag fram det? Eftersom det normala förhållandet — det vi sett i många religionsformer — människor skulle ha till en falsk Gud, liksom till de flesta mäktiga mänskliga potentater, är att vi tror att han är, men också att han är en straffare, eftersom vi fruktar Honom. Vi fruktar vad han kan göra med oss. Vi förväntas ge våra liv till honom i någon form av lydnad eller tjänst. En viss självgodhet uppstår när vi känner att vi lyckas med detta.

Men det är inte vår Gud i Jesus Kristus. Hans syfte är att lyfta upp oss, inte lyfta upp sig själv. Vi ger därför oändlig ära till Honom, all ära i evighet till den levande Fadern och Sonen och Anden, som framför allt ÄR genom allt och i alla.

Det enda sättet för denna andra aspekt att vara verklig är att vi är fast rotade i Hans och inte vår härlighet. Vi är ju lika Demas, som lämnade Paulus på grund av sin kärlek till denna värld, som Paulus nämner (2 Tim 4:9) Vi försöker förgäves finna den frid och glädje som denna värld ger och vi förblir törstiga. När vi är stadiga i Guds härlighet, inser vi att Han driver oss framåt, uppmuntrar oss att alltmer gå in i barnaskapet. Då inser vi att härligheten nu bor i oss utan vår insats, precis som Jesus sa att det skulle bli.

«Och den härlighet som du gav mig har jag gett dem, så att de ska vara ett, liksom vi är ett. »(Joh 17:22).

Vi inser så småningom att det finns endast en enda Person, för det finns inget liv i universum om Personen inte är i centrum – för vilket annat syfte skulle livet existera, förutom som uttryck för och av Personen?

Det är därför Yeshua säger att efter det första budet, att älska Herren din Gud med allt ditt hjärta och allt ditt förstånd uppfylls det andra budet och därmed hela lagen och profeterna genom att älska sin nästa som sig själv. Enkelt uttryckt handlar det om en Person, en Gudomlig Person som är universell kärlek till sitt väsen. Han manifesterar Sig som Yeshua och i andra mänskliga personer som särskilt uttrycker det universella — just nu, i just denna situation, i detta behov, på denna väg, i allt som är negativt och positivt i våra liv, hela denna dynamik.

En universell Gud som är överallt och i allt är något underbart och många elever på gymnasiet finner Bhagavad Gita förtjusande i sina beskrivning av Gud i allt. Men Yeshua som förblivande inom oss, levande som oss i vår vanliga vardag, med Sin kärlek i aktion, utan något behov av att isolera sig för yoga, meditation eller bön i vildmarken eller i klostercellen, är ett mirakel. Detta är bortom våra sinnen, bortom våra teologier och asketiska tendenser. Det är en fullständig överraskning i sann glädje !

Det är emellertid Guds syfte i skapelsen: att skapelsen, vilket innebär oss själva, i sin vilja till harmoni i Gud, skulle uttrycka med tanke, form och handling denna osynliga omärkliga eviga Gud. I Honom är vi detta, i miljarder olika individer !

Varje gång jag ber Fader vår, är redan dessa första två ord fulla av denna betydelse av manifestation och gudomlig vilja och Yeshua har rätt i att Guds rike är nära — det är alldeles intill oss, ja i oss, kontinuerligt.Även om jag behöver timmar på mig att åter finna mig i detta mirakel, förblir det sanningen i Yeshua hela arbete med vår frälsning. Detta är hela syftet med all skapelse. Det är hela den inre innebörden av hösten och vår återlösning från det. Det är höjningen av människan ur jordens damm till höger om Majestätet på hög.

Nu är det verkligen en evig omöjlighet att höja en varelse gjord av damm till dessa höjder, för ingen sådan varelse kan någonsin vara kapabel till det. Det skulle vara absolut utplåning till den varelsen. Och det skulle ha förblivit för alltid samma omöjlighet-förutom av ett osannolikt och helt förvånande fenomen: det utgjutna blodet och det genomborrade, brutna och tillbringade människokroppen av Jesus från Nasaret. Detta var en man som levde i vår mänskliga historia, vars mor och far alla i Nasaret visste, vilket gjorde honom för alltid en av sina egna, en sann människoson. Och på grund av det faktum att han var deras, gör honom Vår också, eftersom vi är barnen till alla som är framför oss.

Deja un comentario

Diseña un sitio como este con WordPress.com
Comenzar